Blog

Wat is jouw lichaamsbouw?

Sterker, sneller, gespierder, 5 kg lichter of juist zwaarder. Je traint je helemaal uit de naad, neemt op tijd rust en eet en drinkt volgens het boekje. Maar toch wil het niet lukken om je lichaam te vormen zoals jij graag wilt. Je trainingsmaatje daarentegen, die precies hetzelfde doet, paradeert na een paar weken al met een geweldig gespierde torso. Hmmhuh?

Er is één factor waar je waarschijnlijk niet bij stilstaat: je lichaamstype. Je kunt veel aan je postuur en gezondheid doen met een juiste leefstijl, maar je lichaamstype is genetisch bepaald. Er wordt veel onderzoek gedaan naar lichaamstypen. Ondanks dat ieder lichaam uniek is, zijn er drie hoofdgroepen waar de meeste mensen in onderverdeeld kunnen worden. Deze drie hoofdgroepen worden ook wel de somatotypen genoemd. Deze typen worden als volgt omschreven en gelden zowel voor mannen als voor vrouwen:

  • Ectomorph
  • Mesomorph
  • Endomorph

Ectomorph
Jij hebt een smalle lichaamsbouw. Een kort bovenlichaam met een platte borst en smalle schouders en polsen. Daarnaast zijn je armen en benen lang en dun en heb je smalle handen en voeten. Je hebt een snelle stofwisseling en verbrandt dus gemakkelijk energie. Je krijgt vaak te horen “jij kan echt alles eten zonder dik te worden!”, en hebt dus ook moeite om op gewicht te blijven. Je bent door deze eigenschappen uitermate geschikt voor lange duurinspanningen, en komt eigenlijk pas op gang als de training al voorbij is.

Mesomorph
Jij hebt juist een grote borstkas en romp, een brede schouderpartij en smalle taille. Je bent gespierd en van nature erg krachtig. Dit lichaamstype heeft namelijk de meest atletische bouw. Je hebt weinig moeite om spierweefsel op te bouwen, maar bent wel gebaat bij gevarieerde krachtoefeningen. Je moet wel op de calorie-inname letten, omdat je sneller vetmassa aankomt dan een typische ectomorph. Aan de andere kant beschik je over meer spiermassa dan de ectomorphs, waardoor je ook meer calorieën in rust verbrandt (spiermassa is metabolisch actiever dan vetmassa). Door die grote spiermassa, ben je uitermate geschikt voor explosieve (kracht)sporten en sprintafstanden.

Endomorph
Jij hebt een gedrongen bouw, brede heupen en een korte nek. Je spieren zijn niet erg gedefinieerd, ook al doe je veel krachttraining. Je stofwisseling is niet zo snel en daardoor kom je makkelijk aan in zowel spier- als vetmassa. Je hebt, daardoor dan ook een hoger vetpercentage. Het juiste voedingsplan is voor jou essentieel! Ondanks een hogere vetmassa ben je wel in staat om sneller spiermassa op te bouwen dan ectomorphs. Jij bent daarom geschikt als spelverdediger, vechtsporter of gewichtheffer/crossfitter.

ISAK
De ISAK methode (International Society for the Advancement of Kinanthropometry) is een internationale gestandaardiseerde manier om je lichaamssamenstelling en de verschillende maten (botbreedtes en omtrekmaten) van het lichaam te bepalen. Deze methode geeft je een score (van één tot zeven) op al de drie lichaamstypes. Uitzonderingen scoren extreem hoog op één type maar vaak is iemand een mengelmoes van alle drie met een voorkeur voor één type.

Ik scoor 3,6 (ecto), 4,3 (meso) en 2,8 (endo). Dit betekent dus dat ik een ecto-mesomorph ben en dit (gelukkig) bevestigt dat die halve marathon niet helemaal mijn professie is :-). Terwijl onze marathonbeesten Kim en Mirte respectievelijk de volgende scores hebben: 2,2 (endo), 2,7 (meso), 4,4 (ecto) en 4,1 (ecto), 2,7 (meso), 1,9 (endo). Dit kan niet op tegen de scores die de échte marathontoppers en diesels misschien wel hebben zoals Susan Kuijken, Jip Vastenburg, Miranda Boonstra, Abdi Nageeye en Michel Butter. Onze Dieuwertje is een mooi voorbeeld van een mengelmoesje: 2,9 (ecto), 3,3 (meso) en 3,3 (endo). Dit verklaart misschien wel waarom zij juist zo uitblinkt op die triathlon.

Natuuuurlijk gaat het erom dat je vooral doet wat JIJ leuk vindt, en geven deze scores alleen een indicatie! Een marathon lopen kan namelijk ook als rasechte endomorph, alleen gaat het waarschijnlijk minder makkelijk en snel dan bij een ectomorph.

Je hebt je nu vast tijdens het lezen van mijn blog gedacht “Goh, dat is precies mijn lichaam” of “Hey, dat verklaart een hoop”. Wil je echt weten welk type jij bent? Maak dan een afspraak via info@cindyvanderavoort.nl

Bronnen/meer info:
www.myfitnessroad.com/somatotype.html
http://www.irjabs.com/files_site/paperlist/r_748_130422103758.pdf